Školní poradenské pracoviště je tvořeno týmem pedagogických pracovníků:
- Ředitelkou školy a jejími zástupci
- Školní psycholožkou
- Výchovnou poradkyní
- Metodičkou primární prevence
- Kariérovými poradkyněmi
Tento tým ve škole zajišťuje poradenské služby, prevenci rizikového chování, informační a poradenskou podporu učitelům, žákům a jejich zákonným zástupcům.
Služby tohoto týmu se zaměřují především na:
- poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
- sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
- prevenci školní neúspěšnosti,
- kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
- podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami,
- podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
- průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení,
- včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
- předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace,
- průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,
- metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy,
- spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,
- spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními.
Tyto služby jsou žákům školy a jejich zákonným zástupcům poskytovány
bezplatně.
Základní principy a zásady práce ve škole: - poradenství a primární prevence jsou součástí každodenního života v naší škole,
- dobré klima ve škole, důvěra a pocit bezpečí jsou základními kameny prevence
- klíčovými osobami a nositeli poradenského a preventivního působení na naší škole jsou ředitelka školy, výchovná poradkyně, školní metodička prevence, školní psycholožka,
- spolupracujícími subjekty jsou školská poradenská zařízení a nestátní neziskové organizace v širokém okolí školy,
- školská poradenská zařízení (pedagogicko-psychologické poradny a speciálně pedagogická centra) poskytují metodickou podporu naší škole, zejména školnímu metodikovi prevence a výchovnému a kariérovému poradci, a intervenci v podobě jak individuální práce se žáky a rodiči, tak prostřednictvím programů pro celé třídy,
- neziskové organizace nabízejí ucelené programy specifické prevence – zejména závislostí, chování se v kyberprostředí, dopravě a dalších aktuálních problémů různých věkových skupin žáků, tyto programy naše škola pravidelně využívá,
- při výběru nabízených programů členové výchovného a preventivního týmu školy pečlivě zjišťují reference jak o programu, tak i o organizaci,
- při realizaci programů vycházíme ze zásady, že efektivní působení je takové, které je kontinuální, promyšlené s jasně definovaným cílem,
- všichni pedagogové v naší škole si plně uvědomují, že sebepromyšlenější program prevence nezabrání rizikovému vývoji některých žáků. Potom není v kompetenci školy problém vyřešit, ale delegovat péči o takového jedince jinam – obvykle pedagogicko-psychologickým poradnám nebo dalším zařízením, které posoudí další možnosti péče o takového jedince a škole doporučí konkrétní postup.
Výchovné poradkyně
Mgr. Petra Tarantíková a Mgr. Petra Holubová
Činnosti výchovné poradkyně:
- Vyhledává a orientačně šetří žáky, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a připravuje návrhy na další péči o tyto žáky, včetně spolupráce na přípravě, kontrole a evidenci plánu pedagogické podpory pro žáky s potřebou podpůrného opatření v 1. stupni.
- Zprostředkovává vstupní a průběžné diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a mimořádného nadání a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nebo mimořádně nadané žáky ve školských poradenských zařízeních.
- Spolupracuje se školskými poradenskými zařízeními při zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Spolupodílí se na přípravě podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole, koordinuje poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinuje poskytování vzdělávacích opatření u těchto žáků.
- Metodicky pomáhá a zabezpečuje tvorbu a vyhodnocováním individuálních vzdělávacích plánů a individuálních výchovných plánů
- Metodicky vede práci s nadanými a mimořádně nadanými žáky.
Metodička primární prevence
Mgr. Petra Šafářová
Činnosti školní metodičky prevence:
- Zajišťuje koordinaci tvorby, kontroly, evaluace a participace při realizaci minimálního preventivního programu školy.
- Koordinuje a participuje na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, rasismu a xenofobie, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování.
- Metodicky vede činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování. Vyhledává a nastavuje vhodnou podporu směřující k odstranění rizikového chování.
- Koordinuje vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování.
- Provádí individuální a skupinové práce se žáky s obtížemi v adaptaci, se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání.
- Koordinuje přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s přijímáním odlišnosti.
- Koordinuje spolupráci školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími odbornými pracovišti, zařízeními a institucemi, které působí v oblasti prevence rizikového chování.
- Kontaktuje odpovídající odborné pracoviště a participuje na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování.
- Vede a průběžně aktualizuje databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování, zejména orgánů státní správy a samosprávy, středisek výchovné péče, poskytovatelů sociálních služeb, zdravotnických zařízení, Policie České republiky, orgánů sociálně-právní ochrany dětí, nestátních organizací působící v oblasti prevence, center krizové intervence a dalších zařízení, institucí a jednotlivých odborníků.
- Vyhledává a orientačně šetří žáky s rizikem či projevy rizikového chování; poskytují poradenské služby těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťují péči u odpovídajícího odborného pracoviště ve spolupráci s třídními učiteli.
- Spolupracuje s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd a participují na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole.
- Připravuje podmínky pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinuje poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.
Kariérová poradkyně
Ing. Bc. Lenka Tichá
Činnosti kariérové poradkyně:
- Jsou nápomocné při rozhodování o dalším vzdělávaní a profesní cestě žáků.
- Provádí základní skupinová šetření k volbě povolání, administrace, zpracování a interpretace zájmových dotazníků v rámci vlastní odborné kompetence a analýzy preferencí v oblasti volby povolání žáků.
- Provádí individuální šetření k volbě povolání a individuální poradenství v této oblasti ve spolupráci s třídním učitelem.
- Podílí se na poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků ve spolupráci s třídním učitelem.
- Spolupracují se školskými poradenskými zařízeními a středisky výchovné péče při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy.
- Zajišťují skupinové návštěvy žáků školy v informačních poradenských střediscích krajských poboček Úřadu práce České republiky a poskytují informace žákům a zákonným zástupcům o možnosti individuálního využití informačních služeb těchto středisek.
- Poskytují služby kariérového poradenství žákům cizincům se zřetelem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám.
- Spolupracují s organizacemi pomáhajícími při zabezpečování pracovního uplatnění na trhu práce.
- Zapojují se do organizace projektů přibližující žákům prostředky pro uplatnění na trhu práce.
- Předávají informace žákům a zákonným zástupcům o nároku na invalidní důchod, částečné omezení svéprávnosti a poskytují různé kontakty na pomáhající organizace.